Director : Dziga Vertov
Writer : Dziga Vertov
Cast : -
Αξιολόγηση : 5/5
Ένας καμεραμάν τριγυρνά σε μία πόλη, και καταγράφει με την κάμερά του ό,τι του κινήσει το ενδιαφέρον. Η ταινία "Man with the movie camera" ουσιαστικά δεν έχει υπόθεση, ούτε σκηνικά, ούτε ηθοποιούς. Πρόκειται για μία δημιουργία που εντάσσεται στο είδος του ντοκυμανταίρ, αλλά είναι κάτι πολύ περισσότερο απο αυτό. Παρακολουθούμε πλάνα απο μία συνηθισμένη ημέρα σε μία πόλη, τους κατοίκους της να ξυπνούν και να πηγαίνουν στη δουλειά τους, να διασκεδάζουν, να αθλούνται, και γενικά να κάνουν ό,τι κάνουν οι άνθρωποι στη διάρκεια μιας ημέρας. Συγχρόνως, παρεμβάλλονται σκηνές απο τη διαδικασία παραγωγής της ίδιας της ταινίας (κυρίως της διαδικασίας του μοντάζ), καθώς και οι αντιδράσεις του κοινού που παρακολουθεί την ολοκληρωμένη ταινία σε μία σκοτεινή αίθουσα.
Ο Dziga Vertov θέλησε με αυτή την εξαιρετική δημιουργία να καθιερώσει μία ξεχωριστή "γλώσσα" για τον κινηματογράφο, που να ξεφεύγει απο αυτή του θεάτρου και της λογοτεχνίας, σε μία εποχή που το νεαρό ακόμη είδος ούτε είχε αυτοπροσδιοριστεί, ούτε είχε αναγνωριστεί ως τέχνη. Και, μαντέψτε τί συνέβη : Τα κατάφερε ! Μία ταινία πρωτοποριακή ακόμη και σήμερα, και αναλλοίωτη απο το χρόνο, με μεγάλο της όπλο το πραγματικά εκ-πλη-κτι-κό μοντάζ, το οποίο θα έπρεπε να διδάσκεται σε σχολές κινηματογράφου (αν δε διδάσκεται ήδη). Αποτελώντας τον ορισμό του παράλληλου μοντάζ, η ταινία αντιδιαστέλλει μεγαλοφυώς καθημερινές ανθρώπινες συνήθειες με τις κινήσεις των γραναζιών μιας μηχανής, το μακιγιάρισμα μιας γυναίκας με το σοβάτισμα ενός τοίχου, και τη στιγμή του θανάτου με τη στιγμή της γέννησης, μεταξύ πολλών άλλων. Μέσω διπλοεκθέσεων, παιχνιδιών με τα μεγέθη και stop-frame animation (!), η κάμερα μεταμορφώνεται σε ζωντανό οργανισμό, ο καμεραμάν εξυψώνεται σε σύγχρονο θεό, και ο κινηματογράφος "καταδεικνύεται" ως ένα απο τα λαμπρότερα επιτεύγματα της ανθρώπινης δημιουργίας. Μερικοί μπορεί να κατηγορήσουν το έργο του Vertov ως προπαγανδιστικό, αλλά δεν είναι η Σοβιετική Ένωση ή ο Lenin που εξυμνούνται. Εξυμνείται ο άνθρωπος, και το θαύμα της ζωής. Απόλυτα ανθρωποκεντρικό σινεμά, συνειδητοποιημένο κοινωνικό σχόλιο, 68 λεπτά αυθεντικού κινηματογραφικού Avant-garde, ντυμένα με υπέροχη μουσική απο τον Michael Nyman (τουλάχιστον στην έκδοση που έχω εγώ - κυκλοφορούν και άλλες). Συνολικά, ένα σπάνιας ομορφιάς και έμπνευσης αριστούργημα, μία ταινία-ορόσημο του παγκόσμιου σινεμά !
μία μικρή σκηνή απο την ταινία
η ταινία στο imdb
Spoiler Alert (2022) - Michael Showalter
Πριν από 4 εβδομάδες
Πολύ πρωτοπορειακή ταινία. Σταθμός για τον κινηματογράφο. Θυμάμαι την είχα δει πριν πολλά πολλά χρόνια στο τηλεοπτικό κανάλι Seven (!!!)
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ντοκυμαντέρ αυτό σίγουρα είναι σταθμός στην ιστορία του κινηματογράφου, το οποίο είναι μια οπτική πανδαισία συγκλονιστικών εικόνων. Σε αυτήν την ταινία βρίσκεται η επιτομή της τεχνικής του μοντάζ.
ΑπάντησηΔιαγραφή4: Πολύ καλή
0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα
Απίστευτη δημιουργία για την εποχή της !
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πραγματικά εκπληκτική η φιλοσοφία, η έμπνευση και η τεχνική της ταινίας, αν αναλογιστούμε οτι είναι μια Σοβιετική ταινία του 1929 !
Αυτό πιστεύω πως λείπει απο τις σημερινές ταινίες. Η σκέψη, το μήνυμα, το σχόλιο πάνω στην κοινωνία και τη σύγχρονη ζωή.
Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμα νέοι άνθρωποι που ξέρουν ότι ο κινηματογράφος δεν ξεκίνησε το 1980!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά συγχαρητήρια για την αισθητική κομψότητα του blog και κυρίως για την επιλογή των ταινιών!
Μακάρι να κρατήσει για πάντα.
Καλησπερα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα τι ταινιαρα!Τι μονταζ!Τι εικονες!Τι μουσικη!
Το πιο αγαπημενο μου ντοκιμαντερ ολων των εποχων.
5/5
Φίλε Γιώργο ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια !
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα προσπαθήσουμε να τα επιβεβαιώσουμε !
Βέβαια, δεν καταφέρνουμε να αγγίξουμε τη δική σου συγγραφική ικανότητα και οξυδέρκεια (και δεν το λέω απο χαζο-επιβεβλημένη ευγένεια), αλλά το παλεύουμε.
Monsieur Hulot, εγώ την είδα πρόσφατα την ταινία, και έπαθα πλάκα !
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα σου πώ την αλήθεια, ανησυχούσα λιγάκι μήπως ήμουν υπερβολικός στην κριτική και τη βαθμολόγησή, αλλά με τέτοια ενθουσιώδη σχόλια ησυχάζω.