Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2010

Le voyage dans la lune (1902)

Director : Georges Méliès
Writer : Georges Méliès
Cast : Georges Méliès, Victor André, Henri Delannoy, Farjaut

Αξιολόγηση : Υπεράνω βαθμολογίας

Σε ένα επιστημονικό συνέδριο, ο καθηγητής Barbenfouillis (ο ίδιος ο Georges Méliès) προσπαθεί να πείσει τους αστρονόμους συναδέλφους του να συμμετάσχουν σε ένα παράτολμο ταξίδι στο φεγγάρι, μέσα σε ένα διαστημόπλοιο σε σχήμα οβίδας. Κάποιοι τον κοροϊδεύουν, αλλά 5 απο αυτούς δέχονται. Το σκάφος εκτοξεύεται απο ένα τεράστιο κανόνι, και καρφώνεται στο μάτι της σελήνης, σε μία απο τις πιο αναγνωρίσιμες σκηνές της κινηματογραφικής ιστορίας (φωτο. 3). Εκεί, οι 6 επιστήμονες θα αντικρύσουν πολλά θαύματα, και θα ανακαλύψουν ένα λαό, τους Σεληνίτες, οι οποίοι θα τους αιχμαλωτίσουν και θα τους οδηγήσουν στο βασιλιά τους. Οι επιστήμονες όμως θα δραπετεύσουν, και θα γυρίσουν στη γη, όπου θα τους υποδεχτούν με τιμές.

Πρόκειται για την πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας, και μία απο τις σημαντικότερες και επιδραστικότερες που έχουν γυριστεί ποτέ. Ο γάλλος καινοτόμος του κινηματογράφου Georges Méliès έγραψε το σενάριο, σχεδίασε τα σκηνικά και τα κοστούμια, έκανε τη φωτογραφία και την παραγωγή, πρωταγωνίστησε και σκηνοθέτησε αυτό το 14λεπτο πρωτοποριακό για την εποχή του αριστούργημα.
Βασισμένο εν μέρει στα "From the Earth to the Moon" (1865) του Jules Verne και "First Men in the Moon" (1901) του H. G. Wells, με το αστρονομικό για τότε budget των 10.000 φράγκων, και διάρκεια κατά πολύ μεγαλύτερη της συνηθισμένης των 2 λεπτών, το "Ταξίδι στη Σελήνη" γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία, φτάνοντας στο σημείο να γίνει το αντικείμενο του πρώτου φαινομένου πειρατείας (!). Ο Méliès δημιούργησε συνολικά πάνω απο 500 φιλμάκια μικρού μήκους, ανακαλύπτοντας και τελειοποιώντας πολλές απο τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στον κινηματογράφο ακόμα και σήμερα (disolves, fades, ειδικά εφέ, διπλοεκθέσεις, και άλλες). Το "Ταξίδι στη Σελήνη" θεωρείται η καλύτερή του ταινία, αλλά και κάτι πολύ παραπάνω :  ένα κομμάτι της ιστορίας του παγκόσμιου σινεμά, ανεκτίμητης αξίας για την εξέλιξη του μέσου στον 20ο αιώνα.

η ταινία στο imdb
Le voyage dans la lune - (σχεδόν) ολόκληρη η ταινία
Smashing Pumpkins - Tonight Tonight videoclip (εμπνευσμένο απο την ταινία)



15 σχόλια:

  1. Καλησπερα!
    Le voyage dans la lune 5/5
    Κατα τη γνωμη μου, η σημαντικοτερη ταινια για την εξελιξη του κινηματογραφου μαζι με το επικο δραμα του D. W. Griffith, το "The Birth of a Nation".Απιστευτο το πως γυριστηκε αυτο το αριστουργημα το 1902!!!Τρομερες σκηνες ανθολογιας.Ο Méliès ηταν πολυ μπροστα.
    Μια απο τις 10 πιο αγαπημενες μου ταινιες επιστημονικης φαντασιας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα και σε σένα μεσιέ !

    Ο Méliès ήταν ένας απο τους ανθρώπους που προχώρησαν τον κινηματογράφο παραπέρα, μαζί με τον Porter (The Great Train Robbery),τον Griffith όπως σωστά αναφέρεις, και πιο μετά τον Eisenstein. Αυτοί οι πρωτοπόροι ευθύνονται για την καθιέρωση του cinema ως τέχνη.

    Όντως, το Le voyage dans la lune περιέχει μαγικές σκηνές (ο Méliès ήταν επίσης ταχυδακτυλουργός και μάγος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To "The Great Train Robbery" ειναι και αυτη μια σπουδαια ταινια.Το πρωτο γουεστερν στην ιστορια του κινηματογραφου, αλλα και η πρωτη ταινια που ακολουθει μια αφηγηματικη δομη.Αλλη ταινια του Porter δεν εχω δει.O Griffith ειναι ενας απο τους πιο αγαπημενους μου σκηνοθετες.Λατρευω το "Intolerance" και το "Broken Blossoms".Αλλα το "The Birth of a Nation" ειναι πολυ ρατσιστικο, αλλα και πολυ καλογυρισμενο.Τον Eisenstein τον λατρευω και το Ποτεμκιν ειναι μια απο τις 10 πιο αγαπημενες μου ταινιες!Μου αρεσουν πολυ και τα "Ιβαν ο Τρομερος 1 & 2", "Αλεξανδρος Νιεφσκι" κ.α.Ο σημαντικοτερος, ομως, νομιζω πως ειναι ο Charlie Chaplin.Ο πιο αγαπημενος μου σκηνοθετης ΟΛΩΝ!!Το "City Lights" το εχω δει καμια 20αρια φορες.Εχω δει ολες τις μεγαλου μηκους ταινιες του και τις αγαπω ολες τοσο πολυ.

    Πολυ σωστα!

    Καλο απογευμα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βλέπω οτι είσαι της παλιάς σχολής, όπως λίγο-πολύ όλοι οι σινεφίλ.

    Το The Birth of a Nation όντως έχει μέσα πολλά ρατσιστικά μηνύματα, όμως είναι η καλύτερη ταινία του Griffith.

    Όσο για τον Chaplin, τί να πούμε εμείς ? Θεωρείται το μεγαλύτερο ταλέντο στην ιστορία του κινηματογράφου. Αυτό τα λέει όλα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Oλες οι ταινιες του Griffith που εχω δει:
    1.Intolerance 5/5 - Αν δεν την εχεις δει, δεσ'την οπωσδηποτε!Ο ορισμος του κινηματογραφου.
    2.Way Down East 4.5/5
    3.Broken Blossoms 4/5
    4.Orhans of the Storm 4/5
    5.True Heart Susie 3.5/5
    6.The Birth of a Nation 3/5

    Συμφωνω απολυτα!:)

    Καλο βραδυ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εγώ έχω δεί το The Birth of a Nation, το Broken Blossoms και το Intolerance, και θεωρώ το πρώτο την καλύτερή του. Ξέρεις τώρα, γούστα είναι αυτά.

    Πολύ ενημερωμένο σε βρίσκω πάντως. Μπράβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα ηθελα πολυ ν' ακουσω τη γνωμη σου για το Intolerance.

    Σ' ευχαριστω πολυ!Να'σαι καλα!!Και εσυ δεν πας πισω, ομως.Πολλες ταινιες απο το βλογκ σου δεν τις εχω δει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημερα φιλε,
    μου αρεσε το «υπερανω βαθμολογιας» στην αξιολογηση της ταινιαρας αυτης. Μπραβο για την παρουσιαση μιας τοσο σπουδαιας στιγμης στην ιστορια του σινεμα! Respect στον Méliès, δεν ξερω κι εγω ΠΟΣΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ηταν...

    Βλεπω οτι το πηγατε και αλλου με αναφορες και σ' αλλους τρομερους δημιουργους. Να πω λοιπον οτι η «Γεννηση του Εθνους» μπορει να περνουσε εκνευριστικα μηνυματα τοτε, αλλα ηταν και απιστευτα πρωτοποριακη ταινια! Επισης συμφωνω απολυτα με τις αναφορες σε Γκριφιθ, Πορτερ, Αϊζενσταϊν, Τσαπλιν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γειά σου Mike !
    Σίγουρα ο Méliès ήταν ΠΟΛΥ ΜΠΡΟΣΤΑ !
    Απο τους θεμελιωτές του cinema,
    μαζί με τα υπόλοιπα λαμπρά μυαλά.
    Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε τους "προγόνους" !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ξεχασαμε τον F. W. Murnau!
    Εξαιρετικος ο "Nosferatu".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ...Και τον Fritz Lang, αλλά μάλλον προχωράμε λίγο χρονικά. Αν είναι να πιάσουμε όλους τους πρωτοπόρους, την πατήσαμε (βασικά, άλλο που δε θέλουμε).

    Εξαιρετικος ο "Nosferatu", και έχω ακούσει πολύ καλά λόγια και για το Sunrise, αλλά δεν το έχω δεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Tρομερα τα "Μ" και "Μετροπολις"!!!

    Δες οπωσδηποτε το Sunrise.Η δευτερη πιο καλυτερη του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Όταν την είχα δει είχα εντυπωσιαστεί πολύ από τα ταχυδακτυλουργικά κινηματογραφικά του τρικ. Έμας μάγος του κινηματογράφου του οποίου η κληρονομιά είναι ανεκτίμητη.

    Μπράβο για την παρουσίαση.

    5: Αριστούργημα

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ευχαριστώ για την πρόταση Monsieur Hulot !

    Αφού μου το επιβεβαιώνεις κι εσύ, πρέπει να είναι όντως πάρα πολύ καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αργύρη, κι εγώ θυμάμαι οτι το πρώτο που μου έκανε εντύπωση όταν το είδα για πρώτη φορά ήταν τα εφέ. Δεν το πίστευα οτι έστησε αυτή την παραγωγή το 1902, όπως λέει παραπάνω κι ο Monsieur Hulot. Ο άνθρωπος ήταν αληθινός πρωτοπόρος, ένα απο τα πιο δημιουργικά μυαλά που έχουν εμφανιστεί στην ιστορία του κινηματογράφου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Την είδες και εσύ; Πως σου φάνηκε;