Κυριακή 10 Απριλίου 2011

Black Swan (2010)

Director: Darren Aronofsky
Writers: Mark Heyman, Andres Heinz
Cast : Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder

Αξιολόγηση : 3.5/5

Η Nina είναι μια νεαρή μπαλαρίνα σε ένα θίασο μπαλέτου στη Νέα Υόρκη. Η ζωή της είναι απολύτως αφοσιωμένη στο χορό, με την αυταρχική και καταπιεστική πρώην μπαλαρίνα μητέρα της να της απαγορεύει τις υπόλοιπες, φυσιολογικές χαρές της ηλικίας της. Ο θίασός της θα προγραμματίσει να ανεβάσει την περίφημη "Λίμνη των κύκνων" του Tchaikovsky, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θιάσου Thomas θα επιχειρήσει μια πρωτοποριακή προσέγγιση, με την ίδια χορεύτρια να ενσαρκώνει και το λευκό και το μαύρο κύκνο, δύο ρόλους εκ διαμέτρου αντίθετους. Η Nina θα πάρει το ρόλο αλλά, ενώ είναι τέλεια για τον αθώο, όλο χάρη λευκό κύκνο, δεν καταφέρνει να αποδώσει το σκοτεινό, μυστηριώδη και σαγηνευτικό μαύρο κύκνο. Όταν όμως θα βρεί μια άσπονδη φίλη στο πρόσωπο της νεοφερμένης, sexy και ανταγωνίστρίας της για το ρόλο και τον έρωτα του Thomas μπαλαρίνας Lily, η σκοτεινή πλευρά της θα αρχίσει να αναδύεται, απειλώντας να την "καταπιεί" ολοκληρωτικά.

Ένα πολύ καλό, σφιχτοδεμένο θρίλερ, με δυνατές ερμηνείες, άφθονο σασπένς και πολύ σωστή κλιμάκωση της έντασης και της αγωνίας, αλλά, ήδη υπερτιμημένο απο κοινό και κριτικούς, κατά τη γνώμη μου λόγω της κατακόρυφης πτώσης του αριθμού των αξιόλογων ταινιών που βγαίνουν κάθε χρόνο. Δεν πιστεύω οτι κάθε χρονιά πρέπει αναγκαστικά να ψάχνουμε μία, δύο ή τρείς ταινίες για να τις χαρακτηρίσουμε αριστουργήματα. Και ο Μάυρος Κύκνος δεν είναι σε καμία περίπτωση αριστούργημα. Ο Aronofsky πάντως παραδίδει την καλύτερη δουλειά του των τελευταίων χρόνων, δημιουργώντας μία σχεδόν κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και ένα σφιχτό ψυχολογικό κλοιό γύρω απο την πρωταγωνίστρια του, αφήνοντας την να παλεύει αβοήθητη με τη σκοτεινή, καταπιεσμένη πλευρά της. Υπάρχουν όμως σημεία που χαλάνε όλο αυτό το δημιούργημα που έχει χτίσει, και αλλοιώνουν τη ροή της ταινίας, αφήνοντάς την ασύνδετη απο τη συνέχεια, και απο το σύνολο γενικότερα. Η Portman είναι πολύ πειστική στον πρωταγωνιστικό ρόλο, δείχνοντας αρκούντως εύθραυστη και αβοήθητη όπου χρειάζεται, και αλλού αντίστοιχα αδίστακτη και γοητευτική, χωρίς όμως να μπορώ να χαρακτηρίσω την ερμηνεία της "μεγάλη" ή συγκλονιστική. Το oscar που απέσπασε το αφήνω ασχολίαστο, αφού δεν έχω δεί τις γυναικείες ερμηνείες που ήταν συνυποψήφιές της, και αφού πλέον δε θεωρώ τα oscars ως απόδειξη ή κριτήριο ποιότητας. Συνολικά λοιπόν, ο Μάυρος Κύκνος είναι μία αρκετά καλή ταινία, αλλά όχι σπουδαία.

Black Swan trailer
η ταινία στο imdb


12 σχόλια:

  1. Μια και εγώ ένας από αυτούς που ενθουσιάστηκαν.
    Ένα απόσπασμα από ένα κείμενό μου για την ταινία:
    "Ο "Μαύρος Κύκνος" είναι μια ταινία που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο ψυχολογικό θρίλερ και την ταινία ενηλικίωσης. Ένα δοκίμιο πάνω στη σχιζοφρένεια και ένα σύγχρονο αλληγορικό παραμύθι γύρω από τον εκφυλισμό που εγκυμονεί για τον άνθρωπο το αβυσσαλέο κυνήγι της καταξίωσης...
    Και ενώ στο πρώτο μέρος της ταινίας στήνεται αργά και μάλλον κάπως υποτονικά το σκηνικό της δράσης, αποκαλύπτοντάς μας, βέβαια, τον ανταγωνιστικό χώρο του επαγγελματικού μπαλέτου, στο δεύτερο μισό το έργο εξελίσσεται συναρπαστικά καθώς η Nina χάνει τον αυτοέλεγχο από την εμμονή της για τελειότητα στο ρόλο. Παρακολουθούμε λοιπόν όλα τα στάδια των ψυχοσεξουαλικών της διαταραχών, των φαντασιώσεων και των ψυχαναγκαστικών της ξεσπασμάτων, για να ανακαλύψουμε τον εσωτερικό πόνο και τη μοναξιά της κορυφής.
    Το θέμα της ανθρώπινης κατάπτωσης έχει απασχολήσει επανειλημμένα τον Aronofsky (και στο "Ρέκβιεμ για ένα όνειρο" και στον "Παλαιστή"), για να φτάσει στον Μαύρο Κύκνο να ντύσει αυτό το ταξίδι προς την αυτογνωσία με τα πιο μουντά του χρώματα. Και την τελειομανή σκηνοθεσία, βεβαίως: είναι καταφανείς οι επιτυχώς αφομειωμένες από τον Αρονόφσκι επιρροές αφ'ενός από τον Kubrick ως προς τη δημιουργία υποβλητικής ατμόσφαιρας (βλ."μάτια ερμητικά κλειστά"), αφ'ετέρου από τον Polanski ως προς τη δημιουργία σασπένς (θυμίζει έντονα την "Αποστροφή'")."

    Προσωπική αξιολόγηση:
    4.5/5

    Γενικά λατρεύω τον Aronofsky και τον θεωρώ έναν από τους 5-6 καλύτερους σύγχρονους σκηνοθέτες.

    "Υπάρχουν όμως σημεία που χαλάνε όλο αυτό το δημιούργημα που έχει χτίσει"
    Όπως;

    Η Portman ήταν πάρα πολύ καλή, αλλά από την 5αδα των όσκαρς ξεχώρισα την Jennifer Lawrence στο "Winter's Bone" (αυτή ήταν συγκλονιστική!).

    Εννοείται πως τα Όσκαρς δεν αποτελούν κριτήριο ποιότητας. Αντίθετα από το Φεστιβάλ των Καννών που το θεωρώ πολύ έμπιστο, παρά τις λίγες κακές βραβεύσεις (π.χ."Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι", "Ελέφαντας" κ.α.).

    Mε σειρά προτιμήσεως:
    1. Requiem for a Dream (5/5)
    2. Black Swan (4.5/5)
    3. The Fountain (4.5/5)
    4. The Wrestler (4/5)
    5. Pi (3.5/5)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα χουμε πεί,φωνάζουμε,και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.Αρκετά καλό εώς εκεί όμως.Η Portman πήρε το Oscar αδίκως.Ο Αρονόφσκυ σημειώνει πτωτική πορεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ με την ανάρτησή σου (η αποψή μου για την ταινία είναι κατά τι πιο αρνητική).
    Θεωρώ απαράδεκτο για το επίπεδο του Aronofsky, να καταλαβαίνεις απόλυτα τι πρόκειται να δεις, από το τρέηλερ ακόμα.
    Καμία κλιμάκωση θαρρώ στην ιστορία και η ερμηνεία της Natalie ολίγον τι μονοδιάστατη. Υπερεκτιμημένη ταινία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα Monsieur Hulot !

    "Γενικά λατρεύω τον Aronofsky και τον θεωρώ έναν από τους 5-6 καλύτερους σύγχρονους σκηνοθέτες." Κι εμένα μου αρέσει πολύ ο Aronofsky, αλλά 1.) σίγουρα ξεχωρίζει τόσο ανάμεσα στους σύγχρονους σκηνοθέτες επειδή δεν υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός, και 2.) είναι σε πτωτική πορεία, τουλάχιστον κατ'εμέ. Θεωρώ τις 2 πρώτες του ταινίες τις καλύτερές του.

    Mε σειρά προτιμήσεως:
    1. Requiem for a Dream (4.5/5)
    2. Pi (4/5)
    3. Black Swan (3.5/5)
    4. The Fountain (3/5)
    5. The wrestler (3/5)

    Ένα σημείο π.χ που θυμάμαι να με ξενερώνει είναι στη φάση της "μεταμόρφωσης" (δε λέω περισσότερα, μην κάνουμε και spoilers) ένα άθλιο γραφικό όπου παραμορφώνεται το σώμα της Natalie, και πέφτει στα 4 (εεεεεπ), με κάτι χαζούς ήχους τριξίματος. Ε, σε εκείνη τη στιγμή σκέφτηκα "Τώρα γιατί μου το χαλάς ?". Και σε 2-3 άλλες περιπτώσεις, αν και δεν θυμάμαι ακριβώς ποιές ήταν, με έβγαλε εντελώς απο την όλη ψυχολογική ένταση που έφτιαχνε τόσην ώρα.

    Δε βρίσκω κακό το οτι ενθουσιάστηκες με την ταινία. Αλίμονο αν πλέον βλέπουμε τις ταινίες ψυχρά, σα σκηνοθέτες που προσπαθούν να αναλύσουν το κάθε πλάνο. Και φυσικά, όπως έχουμε πεί άπειρες φορές, γούστα είναι αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θυμάμαι academy τις μάχες που έδωσες σε αρκετά cine blogs για να ακουστεί και η άποψη οτι, είναι καλή ταινία, αλλά όχι ταινιάρα. Και μάλιστα, όταν όλοι την έλεγαν ταινιάρα. Τότε δεν την είχα δεί. Τώρα που την είδα, συμφωνώ απόλυτα !

    Συμφωνώ επίσης και για την πτωτική πορεία του Aronofsky, αν και θεωρώ τον Κύκνο την καλύτερή του απο την εποχή του Ρέκβιεμ. Αλλά φυσικά, Ρέκβιεμ δεν είναι. Ούτε Π. Και να δούμε αν μπορεί να ξαναβγάλει ταινία του επιπέδου των 2 πρώτων του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γειά σου Pretty Visitor !

    Φαντάζομαι κι εσύ είχες ακούσει διθυράμβους για την ταινία (όπως όλοι μας), και όταν την είδες απογοητεύτηκες λίγο.

    Ενδεικτικό του πόσο υπερεκτιμημένη είναι (συχνό φαινόμενο με τις καλές ταινίες των τελευταίων ετών, όπως π.χ το Dark Knight) η βαθμολογία της στο imdb (8.5 στα 10, όσο δηλαδή και το Κουρδιστό Πορτοκάλι).

    Εγώ είδα κλιμάκωση της πλοκής και της αγωνίας, αλλά μόνο πρός το τέλος. Γενικά, βρήκα την ταινία λίγο άνιση στη ροή και την ατμόσφαιρά της. Εκεί που σε έφτιαχνε, ξαφνικά σε ξενέρωνε.

    Για την Portman, μου άρεσε γενικά, αλλά μέχρι εκεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπέρα! Συμφωνώ για τον Μαύρο Κύκνο. Κι εγώ την βρήκα υπερτιμημένη και σίγουρα όχι αριστούργημα. Κορύφωση και στοιχεία θρίλερ στο τελευταίο 20λεπτο και σκηνοθεσία αρκετά αποστασιοποιημένη...για τα στάνταρ του Αρνόφσκι. Πάντως η Πόρτμαν ήταν ομολογουμένως πολύ καλή και πιστεύω ότι το άξιζε το βραβείο. Η ταινία γενικότερα ήταν πολύ καλή αλλά θα μπορούσε να την απογειώσει ο Αρνόφσκι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπέρα Eskli!
    Τελικά πολλοί cine bloggers κατέβασαν την ταινία στο κανονικό της επίπεδο, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό. Κι εμένα αυτό που λές με πείραξε - το οτι θα μπορούσε να βάλει ο Aronofsky περισσότερη ένταση, και όχι να περιμένει να ανεβάσει ταχύτητα στο τέλος. Θα μπορούσε να έχει γίνει αριστούργημα, αλλά δεν έγινε ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. "ξενερώνει είναι στη φάση της "μεταμόρφωσης""
    Δες έχεις κι άδικο, αλλά διαρκούσε πολύ λίγο και οι σκηνές που ακολούθησαν ήταν πολύ δυνατές.

    "σίγουρα ξεχωρίζει τόσο ανάμεσα στους σύγχρονους σκηνοθέτες επειδή δεν υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός"

    Emir Kusturica, Joel & Ethan Coen, Michael Haneke, Takeshi Kitano, David Fincher, Christopher Nolan, Mike Leigh, Jean Pierre & Luc Dardenne, Lars von Trier, Paul Thomas Anderson, Wong Kar Wai, Tim Burton, Elia Suleiman, Jim Jarmusch κ.α...

    "και πέφτει στα 4 (εεεεεπ)"
    Χαχαχα xD xD :) ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Όπως θα ξέρεις, είμαι κι εγώ από αυτούς που ενθουσιάστηκαν, αλλά έχει ενδιαφέρον ένα θέμα που θέτεις: "λόγω της κατακόρυφης πτώσης του αριθμού των αξιόλογων ταινιών που βγαίνουν κάθε χρόνο"...

    Είναι πολύ σημαντικό ζήτημα η σύγκριση στο σήμερα. Προσωπικά, λειτουργώ και λιγάκι συγκριτικά.

    Υ.Γ. Το έχω ξαναγράψει πως το imdb δεν πρέπει να είναι κριτήριο (τουλάχιστον για τους σινεφίλ). Νούμερο 1 όλων των εποχών το "Shawshank Redemption". Για μένα αυτό αρκεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φίλε Hulot, όταν λέω για τους σύγχρονους σκηνοθέτες, δε βάζω μέσα και τους Kusturica, Coen, Haneke, Kitano, κτλ. Εννοώ την πιο νέα γενιά (π.χ Fincher, Nolan), στους οποίους σίγουρα ξεχωρίζει ο Aronofsky. Και αυτοί που αναφέρω, οι οποίοι θεωρούνται και οι καλύτεροι της φουρνιάς τους, έχουν αρχίσει να πέφτουν στα μάτια του κοινού. Αυτό εννοώ όταν λέω οτι δεν υπάρχει μεγάλος συναγωνισμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φίλε moody, το θέμα με τη σύγκριση που λές είναι αναπόφευκτο να υπάρχει. Ίσως δεν είναι και πολύ σωστό (γιατί π.χ να συγκρίνουμε ένα σύγχρονο noir με τα αριστουργήματα του 50?), αλλά συμβαίνει ασυναίσθητα.

    Τώρα, αυτό με το imdb, εγώ το συμβουλεύομαι για να βρώ τις τεχνικές πληροφορίες κάθε ταινίας. Σίγουρα έχω απογοητευτεί απο τις βαθμολογίες, αλλά δεν παύει να είναι ένα πολύτιμο εργαλείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Την είδες και εσύ; Πως σου φάνηκε;